Η Φιλοσοφία του Επίκουρου υπήρξε η πρώτη και ίσως η μόνη ολοκληρωμένη υλιστική Φιλοσοφία στην Ιστορία του Ανθρώπινου Πολιτισμού.
Απορρίπτοντας μεταφυσικές φαντασιώσεις, αναπόδεικτες δοξασίες και μυθολογικές εξηγήσεις, έθεσε σαφή κριτήρια, τόσο αντικειμενικά όσο και υποκειμενικά, για την προσέγγιση της πραγματικότητας, βασιζόμενη στις αισθήσεις και τα συναισθήματα της ηδονής και της οδύνης.
Με την μέθοδο της λογικής αναλογικότητας και τις δοκιμασίες επιβεβαίωσης και μη αμφισβήτησης και αμφισβήτησης και μη επιβεβαίωσης έθεσε την διαχωριστική γραμμή μεταξύ πραγματικού και φανταστικού και αυτό αποτέλεσε και την μόνη παραχώρηση στην διαλεκτική λογική του άσπρου-μαύρου της μεταφυσικής Φιλοσοφίας.
Γιατί κατά τα λοιπά η Επικούρεια λογική ακολουθεί την πλειότιμη ανάλυση που αποδέχεται ότι μια αιτία μπορεί να παράγει πολλά διαφορετικά αποτελέσματα, επομένως μια αιτία δεν προδικάζει πάντοτε συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Σπάζει έτσι η αλυσίδα αιτίου-αποτελέσματος και καταρρέει η ντετερμινιστική εκδοχή του Κόσμου! Η πλειοτιμία εκφράζεται στην Ατομική Φυσική του Επίκουρου από την παρέγκλιση των ατόμων που αποτελεί την βάση της Ελεύθερης Βούλησης του Ανθρώπου.
Η λογική του Επίκουρου που αναφέρεται σαν «Κανόνας», άρρηκτα δεμένη με την Φυσική του, αποτελεί το θεμέλιο της Φιλοσοφίας του πάνω στο οποίο στηρίζεται το εποικοδόμημα, δηλαδή η Επικούρεια Ηθική.
Είναι φυσιολογικό ότι την περισσότερη προσοχή, συζήτηση και κριτική ανά τους αιώνες συγκέντρωσε το Ηθικό κομμάτι της Επικούρειας Φιλοσοφίας, λόγω του γεγονότος ότι σε γενικές γραμμές το κάθε Φιλοσοφικό ρεύμα ή θρησκεία προτείνει μία οπτική και ένα πρότυπο ζωής που αποβλέπει στην Ευδαιμονία στην παρούσα ή σε κάποια μετα θάνατον ζωή. Η υλιστική Επικούρεια Ηθική κατηγορήθηκε σαν ηδονιστική και πολεμήθηκε με λύσσα από τις μονοθεϊστικές θρησκείες και τις μεταφυσικές Φιλοσοφίες.
Όμως ο «Κανόνας» δεν αποτελεί μόνο θεμέλιο της Επικούρειας Ηθικής. Αποτέλεσε και το θεμέλιο της βέβαιης Γνώσης για τον Κόσμο που μας περιβάλλει. Της Επιστημονικής προσέγγισης της πραγματικότητας μέσω της εμπειρίας, της παρατήρησης και κατ’ επέκταση του πειράματος, ενώ εισήγαγε και τα κριτήρια της απόδειξης και της διαψευσιμότητας στην προσπάθεια διαχωρισμού της πραγματικότητας από την κενή δοξασία.
Ο Κανόνας έχει λοιπόν συνέπειες ευρύτερες αλλά όχι ξεκομμένες από την Ηθική Φιλοσοφία του Επίκουρου. Η Επιστημονική και Τεχνολογική Επανάσταση μετά την Αναγέννηση βασίστηκε σε αυτόν, αν και η ηθική παράμετρος παραγκωνίστηκε στην μέθη και την αλαζονεία της προόδου με αποτέλεσμα αντί τον δρόμο της Ευδαιμονίας η ανθρωπότητα να ακολουθήσει το μονοπάτι της οδύνης και του πολέμου.
Οι προεκτάσεις και συνέπειες του Επικούρειου Κανόνα στον 21ο αιώνα στην οπτική μας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο Κόσμος είναι το αντικείμενο της Ιστοσελίδας Epicuros 21. Δίνουμε βαρύτητα στον Κανόνα αν και η Ηθική του Επίκουρου βρίσκεται πάντα στο υπόβαθρο. Ίσως οι εισηγήσεις μας σε πρώτη ανάγνωση να δίνουν την εντύπωση ότι δεν σχετίζονται άμεσα με την διδασκαλία του Δάσκαλου. Όμως η λογική του Επίκουρου είναι διαχρονική και ζωντανή σήμερα όσο ποτέ άλλοτε. Δεν αποτελεί μουσειακό αντικείμενο ούτε περιορίζεται σε Ακαδημαϊκούς Κύκλους που ουδέποτε την κατανόησαν. Με βάση αυτή μπορούμε να αναλύσουμε, να εξηγήσουμε και να προτείνουμε λύσεις στα προβλήματα του σήμερα, στην επιστήμη, την πολιτική την οικονομία, τις διεθνείς σχέσεις, το μεταναστευτικό, στην κλιματική αλλαγή κ.λ.π. αποφεύγοντας κατά το δυνατόν Ιδεοληψίες και κενές δοξασίες. Φιλοδοξούμε η Ιστοσελίδα να γίνει πεδίο διαλόγου και ζύμωσης πάνω σε αυτά τα θέματα. Δεν ισχυριζόμαστε ότι κατέχουμε κάποια αυθεντία ή ότι δεν μπορούν να υπάρξουν και άλλες απόψεις στα θέματα που διαπραγματευόμαστε που να βασίζονται στον Κανόνα. Αν προκύψει κάτι καλό από την προσπάθεια θα είναι προς όφελος της Κοινωνίας και της Ανθρώπινης Ευδαιμονίας.